← Tillbaka till start

Våra uppdrag


Senaste uppdragen

2023 Genomlysning och rådgivning för pedagogisk styrning och ledning i kommuners skolorganisation.

2023 Systematisk kvalitetsarbete – kärnan för förbättring. Gemensam höstuppstart för förskola-skola-vux, förvaltningsledning, kommunledning samt förtroendevalda i Skara kommun.

2023 Medverkan i Skolverkets riktade satsningar gällande nyanlända och flerspråkiga barn och elever. Introduktionsföreläsning inspelad av Skolverket, se

Del 1  https://www.youtube.com/watch?v=tCsqd5scZos

Del 2  https://www.youtube.com/watch?v=qY9S9ItZcDo

2022 Bilden av svenska skolsystemet internationellt. Föreläsning inom EERA (European Educational Research Association)  Swedish School System
https://blog.eera-ecer.de/swedish-school-system/

2022 Rådgivning för bl a Vetlanda kommuns skolförvaltning.

2022 Genomlysning av styrsystem i svensk kommun.

2022 Anlitad av IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) 

2021  Styrkedjeproblematikens kärnfrågor och huvudmannens ansvar.

Deltagande i seminarieserie för Rektor Syd, Stockholms universitet under ledning av Ph.d Niclas Rönnström. Syfte att belysa styrkedjan, huvudmannens ansvar och skolchefens uppdrag och roll, och  tydliggöra konsekvenser för rektorers autonomi och ledarskap.

2019- 2021 Processtöd och kompetensutveckling till Barn- och Utbildningsförvaltningen, Östersunds kommun inom Samverkan för bästa skolas insats

Uppdraget innebär att inrikta och stärka förvaltningsledningens  ledarskap och  förtrogenhet att leda processer omkring systematiskt kvalitetsarbete i teori och praktik. Detta så att förvaltningens rektorer kan utföra och utför uppdraget att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen utifrån sitt ansvar som pedagogiska ledare att de nationella målen kan uppnås av varje barn och elev. I uppdraget ingår att skapa en fungerande styrkedja, från klassrum/avdelning till kommunstyrelse/kommunfullmäktige och tillbaka, där rätt ansvar ligger på rätt nivå.

ELEVHÄLSA 2020 
Föreläsning ”Systematisk uppföljning och analys av elevhälsans insatser – vad innebär det för arbetet med att öka elevers möjligheter att nå kunskapsmålen och välmående?” Se: https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/elevhalsan-fran-bargning-till-halkbekampning-31978

Hösten 2019 Systematiskt kvalitetsarbete för huvudmän
En utbildningsserie för politiker ansvariga för skola i Österåkers kommun, så att de förstår och får redskap att utföra sitt uppdrag enligt skollagen.

Våren 2019  Utbildning av barn- och utbildningsnämnder och skolchefer.
F n har vi utbildat mer än 15 kommuner

Våren 2019  Genomlysning av rektors- och förvaltningsledningsorganisationen i Östersunds kommun.
Genomlysningen har givit förutsättningar för förändringar i organisering och ledning av förskolor och skolor, så att verksamheten kan ligga i linje med styrdokumentens riktlinjer för förskole- och skolverksamhet.

Systematisk uppföljning och utvärdering av undervisning och lärande– introduktionsföreläsning vid KOMPETENTO-konferens för pedagoger i mars 2019. Återkoppling:  ”Några röster om din del i konferensen:

  • Mycket kunnig och saklig. Bra på att förklara hur saker och ting hänger ihop på olika nivåer och mellan olika nivåer.
  • Tydliggjorde och väckte nya tankar och idéer kring systematik, uppföljning och utvärdering.
  • Så mycket erfarenhet och fakta i ryggen som levereras på ett pedagogiskt och – för att vara mycket siffror i botten – spännande sätt! Mycket bra!
  • Skulle vilja ha Gunnar till vår organisation!”

Skolchefsutbildning
Gunnar Iselau, SYSKO, medverkar inom Skolchefsutbildningen: Utbildningsmoment: ”Skolchefen och det kommunala huvudmannaskapet”.

Huddinge kommun
Gunnar Iselau, SYSKO, anlitades i september 2018 som föredragshållare för chefer inom skolan av Huddinge kommuns barn- och utbildningsförvaltning, för att klargöra hur systematisk uppföljning av skolans förbättringsarbete, strategier och metoder kan utvecklas så att ”vi skapar förändring på riktigt.”

Skolinspektionen – Gunnar Iselau är under 2018 anlitad som expert för att utveckla Skolinspektionens tillsyn av huvudmannens styrning av sina verksamheter.

Konferensen ”Resultatinriktad skolutveckling”
SYSKO deltog i konferensen med en separat bokningsbar eftermiddagsutbildning ”Systematisk uppföljning och utvärdering av skolans förbättringsarbete – strategier och metoder”. http://kompetento.se/konferens/resultskol2018/
Citat från utvärderingen:
– Tack för en superbra föreläsning kring systematisk uppföljning och utvärdering. Din beskrivning av strategi och metod är precis det jag famlat efter i mina egna försök till att följa upp vårt målplansarbete och visionsarbete som vi genomfört på de skolor jag är rektor för.
– Gunnar Iselau var informativ och kunde med sina gedigna erfarenheter ge oss mycket. Honom hade jag med glädje kunnat lyssna på i flera timmar till.
– Träffsäkert!
– Det var en mycket intressant utgångspunkt som Gunnar I hade och det hade varit intressant att få diskutera mer utifrån hans kunskaper och erfarenheter.
– Det var mycket skönt att det inte lindades in. Det var klarspråk och handfast och berörde mycket som jag själv funderat på t.ex förskjutningen gällande makt, ansvar och kunskap mellan olika delar i styrkedjan

SYSKO-modellen sjösatt i Österåkers kommun
Kommunfullmäktige har där givit Skolnämnden i uppdrag att utveckla en modell, där det klart framgår samband mellan resurser, prestationer och resultat i förskola och skola. SYSKOs grundmodell för en tydlig, enkel och processinriktad uppföljning rullar nu på. På så sätt får alla berörda en gemensam bild av faktorer som gör skillnad för elevernas lärande. SYSKO-bilden visar vad som är uppnått, vad som återstår och vem som har ansvar för att det blir som det är tänkt i klasser, skolor och i kommunens skolverksamhet som helhet.

Uppföljning Vimmerby kommun
På uppdrag av Skolverket har Gunnar Iselau, SYSKO, deltagit vid uppföljningsmöte i mars 2017 för klargörande av effekterna av Samverkan för Bästa Skola i Vimmerby kommun.

Kartläggning och granskning av huvudmannens systematiska kvalitetsarbete i Emmaboda kommun
SYSKO har under hösten 2016 anlitats av Emmaboda kommun, för att inom Skolverkets projekt ”Samverkan för bästa skola” fokusera på hur nämnd, kommunstyrelse och kommunfullmäktige kan följa hur insatta resurser påverkar processkvaliteten och leder till måluppfyllelse. Detta genom att fokusera hur undervisningens kvalitet, lärarnas förutsättningar och rektorns pedagogiska ledning  påverkar skolverksamhetens resultat, dvs barnens och elevernas trygghet, delaktighet och lärande.

Nytt processinriktat uppföljningssystem i Österåkers kommun
SYSKO har anlitats av Österåkers kommun under 2016. Kommunfullmäktige har där givit Skolnämnden i uppdrag att utveckla en modell, där det klart framgår samband mellan resurser, prestationer och resultat i förskola och skola. SYSKOs grundmodell för en tydlig, enkel och processinriktad uppföljning är utgångspunkt i det arbetet. Den skapar en tydlig kärnbild av kvaliteten i verksamheten utifrån styrdokument och aktuell forskning, som är en gemensam utgångspunkt för analys på alla ansvariga nivåer i det systematiska kvalitetsarbetet.

Nulägesanalys och åtgärdsprogram i Vimmerby kommun
På uppdrag av Skolverket har Gunnar Iselau, SYSKO, anlitats för att under våren 2016, i samverkan med kommunansvariga, genomlysa behovet av insatser på olika ansvarsnivåer, som väsentligt höjer måluppfyllelsen i Vimmerby kommuns skolor.

Processledning av tre kommuners behovsanalyser
På uppdrag av Skolverket har Gunnar Iselau, SYSKO, under hösten 2015 ett en genomlysande dialog med kommunstyrelse och förvaltning i tre olika kommuner för att identifiera vilka insatser som ger ökad måluppfyllelse. Det gäller Vetlanda kommun, Uppvidinge kommun och Vimmerby kommun. Dessa ingår i en Skolverkets satsning för skolutveckling.

Från huvudman till klassrum – utbildningsdag om den kommunala styrkedjan i Gävle kommun
Kommunpolitiker, förvaltning, rektorer och lärare samlades i slutet för maj 2015 för att ta fram ett strategiskt program för skolans utveckling i Gävle. SYSKO anlitades för att ge kunskap, utgångspunkter och inriktning för denna nysatsning.

Huvudmannens ansvarstagande – föredrag för tolv kommuner i Skolverkets regi
Under Skolverkets ledning arbetar tolv kommuner med att utveckla sitt systematiska kvalitetsarbete för huvudmännen. Som ett led i detta höll Gunnar Iselau, SYSKO, i april 2015 ett dialogseminarium om huvudmannens ansvar och den kommunala styrkedjan.

Kommunalt huvudmannaskap för skola – grundläggande utbildning i Åre kommun
Åre kommun vill ta ett helhetsgrepp om skolan. Barn- och utbildningsnämndens ordförande tog under 2015 initiativet att anlita SYSKO, för att ge alla ansvariga inom politik och förvaltning kunskap om varje nivås ansvar i styrkedjan och om de insatser som säkrast förbättrar måluppfyllelsen i skolan.

Systematiskt kvalitetsarbete i skolenheterna
Utbildning i november 2015 för lärare och rektorer i Sveriges utlandsskolor, för att ge kunskap och konkreta underlag för deras systematiska kvalitetsarbete i sina skolenheter.


Därför kontaktar kommuner oss

Varför kontaktar kommuner oss? Ofta har man fått en insikt, som gör att man ser att styrkedjan inte fungerar som det är tänkt. Vi ger några exempel:

Oklar bild av verksamheten
Vi ser bara siffror och medelvärden, vi vet inte hur det är i verkligheten” konstaterade en politiker. Avsaknad av kunskap om olikheter mellan t ex enheter gör det svårt för ansvariga politiker att agera när det finns behov. Samtidigt är fastlåsning vid en genomsnittsbild en av förklaringarna till svårigheterna för den lokala nivån att få politiskt gensvar.

Misstro mellan politiker och rektorer/lärare
Handlar det om ökat resursbehov eller är det lärarnas kompetens som inte räcker till? Den misstro mellan den politiska nivån och den lokala nivån som finns i vissa kommuner tar mycket fokus från det som egentligen bör göras . ”Alla pratar förbi varandra och inget händer” är ett citat som visar på denna situation. Ofta finns då ingen gemensam bild av hur uppdragen skiljer sig åt mellan politikernas och de professionellas ansvar för att skolans mål nås.

Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete fungerar inte
Skollagens krav på att ansvariga politiker styr utifrån ett systematiskt kvalitetsarbete har i vissa kommuner inte fungerat. ”Det tjänstemännen skriver fram varken förstår vi eller kan använda, det är så mycket att vi inte hittar vad vi ska styra efter” var problemet hos en kommunpolitiker som kontaktade oss.

Mycket görs utan effekt
Vi möter kommuner som har mycket skolutvecklingsarbete på gång. Men som samtidigt ser hur vissa skolor inte förmår engagera sig, de har nog med sitt vardagsarbete. Medan andra skolor och vissa arbetslag är stora entusiaster. Genomslaget blir olika. Ofta mindre effekt på de skolor som har störst behov. ”Olikvärdigheten ökar, fast det var tänkt tvärtom, hur ska vi göra?” som en kommunpolitiker uttryckte det i samtal med oss.

Skolinspektionen anmärker
Det finns också kommuner som innan Skolinspektionen kommit varit nöjda med sin verksamhet. Men när Skolinspektionen har lyft fram problem som var okända för politiker, visar det sig att orsaken är brist på systematik i styrning och återkoppling. ”Hur kan vi göra för att få rätt underlag för våra beslut? blev då den primära frågan.

Vill höja sin rankningsplacering
Ett flertal kommuner har uttryckt en oro att ligga lågt på de olika rankningslistor som publiceras. Kommunledningar har krävt bättre resultat, och vänder sig till oss för att veta hur. ”Vi har inte lyckats hittills, hur kan vi få syn på vad som verkligen förbättrar?” uttryckte ett kommunalråd.


Det är processfokus som ger effekt

Inget händer trots att mycket görs
Låga och varierande skolresultat ses som det stora problemet i kommunernas skolverksamhet. Vår erfarenhet är att fokus på resultatet, dvs det som redan har hänt, inte är lösningen. Det är istället fokus på de faktorer i processen som orsakar de låga resultaten, som gör att resultaten kan förbättras. 

Diagnos av processkvaliteten
Vi erbjuder en enkelt genomförd SYSKO-modell som lyfter fram processkvaliteten i skolans verksamhetens avgörande delar. Den lyfter fram elevernas beskrivning av kvaliteten i den undervisning de tar del av. Den klargör även hur lärarna uppfattar sin rektors pedagogiska stöd och ledning. På så sätt klargörs de två faktorer som enligt forskning är de som avgör måluppfyllelsen på en skola. Det gäller lärarens kompetens och lärarens förutsättningar att använda sin kompetens. Modellen visar även rektorernas ledningskompetens och deras förutsättningar att leda sin verksamhet.

”Less is more”
Uppföljning utifrån SYSKO-modellens lägesbild konkurrerar inte med befintliga modeller. Den lyfter fram de kärnor som ofta finns gömda i kommuners komplicerade uppföljningssystem. På så sätt klargör den, utifrån mottot ”Less is more” avgörande samband mellan insatta resurser, prestationer och uppnådda resultat inom varje förskola och skola. Härigenom får alla kommunens ansvarsnivåer för skola den gemensamma tydliga lägesbild av processkvaliteten de behöver för inbördes samverkan, riktade förbättringsinsatser och kontinuerlig uppföljning av sin verksamhet.

 


SYSKO i massmedia

I DN om grundorsaken till de sjunkande kunskapsresultaten.     https://www.dn.se/insandare/staten-maste-se-till-att-skollagen-overordnas-kommunerna/

Artikel i Dagens Samhälle om problemet att skolan inte styrs som det var tänkt. Och att skolan därför inte når de mål som var tänkta.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/se-till-att-skolans-styrsystem-fungerar-som-tankt/

Utifrån våra arbeten i kommuner finns anledning att fråga över kommunernas beredskap att ta emot friskolans elever, om så skulle bli fallet. Detta då kommunernas skolverksamhet präglas av en oklar styrning, där ansvaret förskjuts så långt ner i organisationen att det splittras och försvinner. Här ger vi en bild av kommunerna styrkedja för sin skolverksamhet. Hur det är, men främst hur det ska bli för att det ska fungera som det är tänkt. https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/skulle-kommunerna-klara-av-en-friskoleavveckling/

Problematiken med att Elevhälsan kommer in som sekundär insats är inte bra för någon. Inte för Elevhälsan och särskilt inte bra för eleverna. Vilket innebär en ökad belastning på såväl personal som kommunekonomin. Om detta och hur det med ett enkelt systematiskt kvalitetsarbete konkret skulle kunna bli bättre beskrev Gunnar Iselau i konferensen Elevhälsa 2020 samt i denna efterföljande artikel i Dagens Samhälle: https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/elevhalsan-fran-bargning-till-halkbekampning-31978

Erfarenheten av hur det är tänkt hur ansvaret för skolan på olika nivåer ska samspela, hur varje nivå istället handlar efter eget huvud, samt hur styrsystemet ska fungera som det är tänkt för att kunna nå målen, summerade Gunnar Iselau i en debattartikel i SvD. Detta med utgångspunkt både från Skolverket och nu från SYSKO:s kontakter med olika kommuner.  https://www.svd.se/stat-och-kommun-har-bytt-uppdrag-for-skolan/om/debatten-om-skolan

Denna artikel fokuserar Gunnar Iselau den högsta kommunledningens ansvar och möjligheter att genom en aktiv styrning få väsentligt bättre måluppfyllelse i sin skolverksamhet. Läs mer i Dagens Samhälle, nr 7 eller här: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/kommunalrad-fly-inte-ansvaret-foer-skolan-13829

Skärningspunkten mellan den statliga och den kommunala styrningen av skolan är oklar. Detta är den främsta orsaken till att den svenska skolan inte fungerar. Läs mer i Gunnar Iselaus artikel i Brännpunkt SvD.

Kommunens utgångspunkt är oftare resultat än kvaliteten i verksamheten. Därför inriktas kommunala insatser mer på reparationer av symtom än förbättring av de avgörande förutsättningarna. Läs mer i Gunnar Iselaus artikel i Dagens samhälle.

För en översiktlig genomgång av problematiken, se intervjun med Gunnar Iselau, SYSKO, i Skolvärlden: http://www.skolvarlden.se/artiklar/den-orattvisa-skolan

För en mer grundlig genomgång av den kommunala problematiken att öka måluppfyllelsen, se Skolverkets rapport ”Kommunalt huvudmannaskap i praktiken”. Här var Gunnar Iselau, SYSKO, som dåvarande undervisningsråd projektansvarig.   http://www.skolverket.se/publikationer?id=2744