SYSKO i massmedia
I DN om grundorsaken till de sjunkande kunskapsresultaten. https://www.dn.se/insandare/staten-maste-se-till-att-skollagen-overordnas-kommunerna/
Artikel i Dagens Samhälle om problemet att skolan inte styrs som det var tänkt. Och att skolan därför inte når de mål som var tänkta.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/se-till-att-skolans-styrsystem-fungerar-som-tankt/
Utifrån våra arbeten i kommuner finns anledning att fråga över kommunernas beredskap att ta emot friskolans elever, om så skulle bli fallet. Detta då kommunernas skolverksamhet präglas av en oklar styrning, där ansvaret förskjuts så långt ner i organisationen att det splittras och försvinner. Här ger vi en bild av kommunerna styrkedja för sin skolverksamhet. Hur det är, men främst hur det ska bli för att det ska fungera som det är tänkt. https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/skulle-kommunerna-klara-av-en-friskoleavveckling/
Problematiken med att Elevhälsan kommer in som sekundär insats är inte bra för någon. Inte för Elevhälsan och särskilt inte bra för eleverna. Vilket innebär en ökad belastning på såväl personal som kommunekonomin. Om detta och hur det med ett enkelt systematiskt kvalitetsarbete konkret skulle kunna bli bättre beskrev Gunnar Iselau i konferensen Elevhälsa 2020 samt i denna efterföljande artikel i Dagens Samhälle: https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/elevhalsan-fran-bargning-till-halkbekampning-31978
Erfarenheten av hur det är tänkt hur ansvaret för skolan på olika nivåer ska samspela, hur varje nivå istället handlar efter eget huvud, samt hur styrsystemet ska fungera som det är tänkt för att kunna nå målen, summerade Gunnar Iselau i en debattartikel i SvD. Detta med utgångspunkt både från Skolverket och nu från SYSKO:s kontakter med olika kommuner. https://www.svd.se/stat-och-kommun-har-bytt-uppdrag-for-skolan/om/debatten-om-skolan
Denna artikel fokuserar Gunnar Iselau den högsta kommunledningens ansvar och möjligheter att genom en aktiv styrning få väsentligt bättre måluppfyllelse i sin skolverksamhet. Läs mer i Dagens Samhälle, nr 7 eller här: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/kommunalrad-fly-inte-ansvaret-foer-skolan-13829
Skärningspunkten mellan den statliga och den kommunala styrningen av skolan är oklar. Detta är den främsta orsaken till att den svenska skolan inte fungerar. Läs mer i Gunnar Iselaus artikel i Brännpunkt SvD.
Kommunens utgångspunkt är oftare resultat än kvaliteten i verksamheten. Därför inriktas kommunala insatser mer på reparationer av symtom än förbättring av de avgörande förutsättningarna. Läs mer i Gunnar Iselaus artikel i Dagens samhälle.
För en översiktlig genomgång av problematiken, se intervjun med Gunnar Iselau, SYSKO, i Skolvärlden: http://www.skolvarlden.se/artiklar/den-orattvisa-skolan
För en mer grundlig genomgång av den kommunala problematiken att öka måluppfyllelsen, se Skolverkets rapport ”Kommunalt huvudmannaskap i praktiken”. Här var Gunnar Iselau, SYSKO, som dåvarande undervisningsråd projektansvarig. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2744