← Tillbaka till start

Det är processfokus som ger effekt


Publicerat 2025-02-06, Kommentarer inaktiverade för Det är processfokus som ger effekt

Inget händer trots att mycket görs
Låga och varierande skolresultat ses som det stora problemet i kommunernas skolverksamhet. Vår erfarenhet är att fokus på resultatet, dvs det som redan har hänt, inte är lösningen. Det är istället fokus på de faktorer i processen som orsakar de låga resultaten, som gör att resultaten kan förbättras. 

Diagnos av processkvaliteten
Vi erbjuder en enkelt genomförd SYSKO-modell som lyfter fram processkvaliteten i skolans verksamhetens avgörande delar. Den lyfter fram elevernas beskrivning av kvaliteten i den undervisning de tar del av. Den klargör även hur lärarna uppfattar sin rektors pedagogiska stöd och ledning. På så sätt klargörs de två faktorer som enligt forskning är de som avgör måluppfyllelsen på en skola. Det gäller lärarens kompetens och lärarens förutsättningar att använda sin kompetens. Modellen visar även rektorernas ledningskompetens och deras förutsättningar att leda sin verksamhet.

”Less is more”
Uppföljning utifrån SYSKO-modellens lägesbild konkurrerar inte med befintliga modeller. Den lyfter fram de kärnor som ofta finns gömda i kommuners komplicerade uppföljningssystem. På så sätt klargör den, utifrån mottot ”Less is more” avgörande samband mellan insatta resurser, prestationer och uppnådda resultat inom varje förskola och skola. Härigenom får alla kommunens ansvarsnivåer för skola den gemensamma tydliga lägesbild av processkvaliteten de behöver för inbördes samverkan, riktade förbättringsinsatser och kontinuerlig uppföljning av sin verksamhet.

 





Kommentarer inaktiverade.