← Tillbaka till start

Därför kontaktar kommuner oss


Publicerat 2025-02-06, Kommentarer inaktiverade för Därför kontaktar kommuner oss

Varför kontaktar kommuner oss? Ofta har man fått en insikt, som gör att man ser att styrkedjan inte fungerar som det är tänkt. Vi ger några exempel:

Oklar bild av verksamheten
Vi ser bara siffror och medelvärden, vi vet inte hur det är i verkligheten” konstaterade en politiker. Avsaknad av kunskap om olikheter mellan t ex enheter gör det svårt för ansvariga politiker att agera när det finns behov. Samtidigt är fastlåsning vid en genomsnittsbild en av förklaringarna till svårigheterna för den lokala nivån att få politiskt gensvar.

Misstro mellan politiker och rektorer/lärare
Handlar det om ökat resursbehov eller är det lärarnas kompetens som inte räcker till? Den misstro mellan den politiska nivån och den lokala nivån som finns i vissa kommuner tar mycket fokus från det som egentligen bör göras . ”Alla pratar förbi varandra och inget händer” är ett citat som visar på denna situation. Ofta finns då ingen gemensam bild av hur uppdragen skiljer sig åt mellan politikernas och de professionellas ansvar för att skolans mål nås.

Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete fungerar inte
Skollagens krav på att ansvariga politiker styr utifrån ett systematiskt kvalitetsarbete har i vissa kommuner inte fungerat. ”Det tjänstemännen skriver fram varken förstår vi eller kan använda, det är så mycket att vi inte hittar vad vi ska styra efter” var problemet hos en kommunpolitiker som kontaktade oss.

Mycket görs utan effekt
Vi möter kommuner som har mycket skolutvecklingsarbete på gång. Men som samtidigt ser hur vissa skolor inte förmår engagera sig, de har nog med sitt vardagsarbete. Medan andra skolor och vissa arbetslag är stora entusiaster. Genomslaget blir olika. Ofta mindre effekt på de skolor som har störst behov. ”Olikvärdigheten ökar, fast det var tänkt tvärtom, hur ska vi göra?” som en kommunpolitiker uttryckte det i samtal med oss.

Skolinspektionen anmärker
Det finns också kommuner som innan Skolinspektionen kommit varit nöjda med sin verksamhet. Men när Skolinspektionen har lyft fram problem som var okända för politiker, visar det sig att orsaken är brist på systematik i styrning och återkoppling. ”Hur kan vi göra för att få rätt underlag för våra beslut? blev då den primära frågan.

Vill höja sin rankningsplacering
Ett flertal kommuner har uttryckt en oro att ligga lågt på de olika rankningslistor som publiceras. Kommunledningar har krävt bättre resultat, och vänder sig till oss för att veta hur. ”Vi har inte lyckats hittills, hur kan vi få syn på vad som verkligen förbättrar?” uttryckte ett kommunalråd.





Kommentarer inaktiverade.